Posted by WB

PR

Witam na stronie poświęconej PUBLIC RELATIONS.

abcd999

pdf-icon

OD CZEGO ZACZĄĆ?

1. Zażądaj wycinków prasowych na temat firmy
( Jak firma jest i była postrzegana? Czy o firmie pisze się według jakiegoś schematu?)
2. Złóż stałe zlecenie na dostarczanie wycinków prasowych
( O firmie, o branży, o głównych konkurentach)
3. Jeśli jakiś problem pojawia się często - określ, na czym polega i skąd się bierze
( Rozmowy z pracownikami)
4. Zrób sobie schemat firmy
( Podział, podległość i kompetencje poszczególnych osób, filie…)
5. Spytaj pracowników czy zarząd umie się dogadać z personelem
( Stosunek pracowników do firmy)
6. Ustal, jakie techniki public relations stosowano do tej pory (w tym wydawnictwa)
7. Zobacz jak firma prezentuje się graficznie
( na wizytówkach, papierze firmowym, plakatach, w reklamach -
czy wszystkie elementy współgrają ze sobą)
8. Przygotuj biogram szefów firmy
( Najpierw prosty kwestionariusz - kariera zawodowa, hobby, nagrody…)
9. Zamów fotografa na sesję zdjęciową do firmy
( Zrób profesjonalne zdjęcia szefom, zdjęcia siedziby, typowe sceny z produkcji, obsługi klienta… - Realistyczne, nie reklamowe)
10. Przygotuj materiały informacyjne dla prasy
(ogólne zestawy informacyjne)
11. Ustal jak często firma może znaleźć pretekst do kontaktów ze światem zewnętrznym
( Jak często pojawiają się nowe produkty, kiedy ogłaszane są sprawozdania finansowe, czy kierownictwo ma ochotę kontaktować się systematycznie z prasą, spotykać z pracownikami, kiedy wypadają ważne daty - rocznica…)
12. Przygotuj się do badania opinii o firmie
( kwestionariusz, spotkanie z pracownikami)
13. Dokonaj szczegółowej analizy sytuacji, z której startujesz
( analiza silnych i słabych stron, szans i zagrożeń)
14. Przygotuj program public relations
( Wskaż cele, grupy docelowe, dobierz techniki, treści, sporządź harmonogram, określ budżet, uzyskaj akceptację programu i środki)

pdf-icon

ZASADY WSPÓŁPRACY Z PRASĄ

1. Traktuj dziennikarzy nie jako zagrożenie lecz jako szansę.
Dziennikarz nie chce cię zniszczyć. Chce mieć materiał - to jego praca.
Od ciebie zależy czy tę szansę wykorzystasz
Dziennikarz potrzebuje ciebie a ty potrzebujesz dziennikarza

2. Buduj sieć kontaktów z właściwymi dziennikarzami.
Listy mailingowe. Kontakty osobiste (profesjonalne czy przyjacielskie)

3. Sam podejmuj kontakty z prasą (notatka prasowa, konferencje prasowe,
briefingi, przyjęcia prasowe, pokazy …)
Opracuj program kontaktów z prasą i realizuj go.

4. Zachowaj jednak umiar - nie zalewaj prasy informacjami

5. Pamiętaj, że media żądają informacji (podstawą jest news)
Zabójcze pytania padają tylko dlatego, że mogą dostarczyć lepszego
materiału
Sam dostarcz takiego materiału decydując co można ujawnić, a może
uda ci się wtedy ukryć to czego nie chcesz powiedzieć
Nie nawiązuj kontaktu z dziennikarzem, gdy nie masz nic do powiedzenia

6. Bądź otwarty, gotowy do współpracy, rzetelny i wiarygodny
Spraw, by dziennikarz mógł na ciebie liczyć (co nie oznacza, że musisz
mu powiedzieć wszystko)

7. Musisz być wiarygodnym źródłem szerokiego zakresu informacji
(szczególnie branżowej) - nie tylko promotorem własnej firmy
Inicjuj kontakt także po to by przekazać news branżowy, nie związany
bezpośrednio z twoją firmą

8. Bądź konkretny i szybki w przekazie - gdy poczekasz z newsem do jutra
- pójdzie on zapewne do kosza

9. Macie z dziennikarzem wspólny cel - zainteresować czytelnika
Dziennikarz - informacją, ty - swoją firmą lub produktem.
Wczuj się w rolę czytelnika - mów i pisz o tym, o czym chciałbyś czytać jako
czytelnik

10. Nie chwal się wprost, że twoja firma jest najlepsza
Zrób to pomiędzy wierszami, daj do takiego wniosku dojść czytelnikowi
Pozbaw materiał lub wypowiedź reklamy, a dziennikarz nie odrzuci jej
twierdząc, że to kryptoreklama

11. Poznaj zasady dziennikarstwa - zrozumiesz dziennikarza i lepiej
zrealizujesz swoje cele
Spraw by twoje materiały i wypowiedzi były profesjonalne z dziennikarskiego
punktu widzenia

12. Znaj swoje prawa we współpracy z dziennikarzem
Poznaj prawo prasowe - dowiedz się czego możesz się domagać

13. Nie daj się terroryzować dziennikarzowi
To, że on chce mieć informację nie oznacza, że musisz zaniedbać swoją pracę
Oczekuj od dziennikarza szacunku. Nie musisz rozmawiać z tym, który
cię obraża.
Unikaj wywiadu, który ma tylko potwierdzić z góry przyjętą przez dziennikarza,
niekorzystną dla ciebie tezę.

14. Bądź przygotowany do kontaktu z dziennikarzem. Wiedz, co chcesz powiedzieć.
Nie licz na improwizację. Miej przygotowane rekwizyty - dokumenty potwierdzające
twoją tezę.

15. Prowadź lub zleć (np. agencji) monitoring mediów. Obserwuj reakcję prasy.
Poznaj sfery zainteresowania prasy w twojej branży

16. Bądź zwięzły - prasa może ci poświęcić bardzo mało miejsca, a jeszcze mniej
czasu antenowego. Zbyt dużo informacji zatrze najważniejszą myśl.
Lepiej ty skróć informację niż ma to zrobić dziennikarz. O więcej informacji -
sam cię zapyta.

17. Zawsze zacznij od najważniejszej informacji - więcej możesz nie zdążyć
powiedzieć

18. Posługuj się prostym językiem - bez żargonu technicznego, bez skomplikowanych
szczegółów - czytelnik lub słuchacz może ich nie zrozumieć
Pisz jakbyś mówił

19. Ze spokojem przyjmij krytykę lub niekompetencję dziennikarza, a także złą
prasę
Postaraj się załatwić sprawę polubownie - jedna nieścisła informacja to jeszcze
nie powód aby psuć sobie kontakty z dziennikarzem
Najpierw skontaktuj się z dziennikarzem, a później zadecyduj czy warto
wystąpić z oficjalnym sprostowaniem do redaktora naczelnego.

20. Przygotuj się na wszelkie niespodzianki
Sporządź listę potencjalnych sytuacji kryzysowych i plan postępowania
Zawsze zastanów się jakie mogą zostać zadane trudne pytania - przygotuj
się do odpowiedzi

pdf-icon

TWORZENIE KSIĄŻKI KRYZYSOWEJ

pdf-icon

INTERNET PUBLIC RELATIONS

pdf-icon

SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU